Publikované

Ako chemizácia potravín ovplyvňuje konzumáciu minerálov?

V ľudskom tele každý deň prebiehajú stovky procesov ako je výroba a regenerácia pokožky, svalov, kostí,  krvných elementov, ktoré prenášajú živiny a kyslík do vzdialených častí tela,  vysielajú nervové signály tisíckami kilometrov mozgových a telových ciest. Aby toto všetko telo dokázalo, potrebuje na to všetky potrebné „suroviny.“ Týmito surovinami je pre telo množstvo vitamínov, minerálov a zložiek výživy, ktoré telo potrebuje, ale nedokáže si ho vyrobiť samostatne v dostatočnom množstve. Vitamíny a minerály sa považujú za základné elementy, pretože pôsobia v zhode a vykonávajú v tele stovky rolí. Ľudia sa však najviac zameriavajú na dostatočný prísun vitamínov a na minerály sa často zabúda. Prečo nestačí „len“ sa zdravo stravovať? Ako chemizácia potravín ovplyvňuje konzumáciu minerálov?

Prečo je dôležité prijímať minerálne látky?

Minerály sú prirodzene sa vyskytujúce anorganické látky nachádzajúce sa v pôde, ktoré sa následne dostávajú do potravy – vaše telo ich samo nedokáže syntetizovať. Určite si poviete, že pestrou stravou, ktorá je bohatá na zeleninu, ovocie, orechy a obilniny, predsa musíte mať v tele dostatok všetkých potrebných vitamínov a minerálov. Avšak, to v dnešnej dobe už nie je pravdou.

Ako chemizácia potravín ovplyvňuje konzumáciu minerálov?

„Odkedy ľudia vyvinuli poľnohospodárstvo, transformovali sme planétu a prirodzený pôdny cyklus pravidelne vyhadzujeme z rovnováhy,“ hovorí Ronald Amundson, profesor kalifornskej univerzity v Berkeley, ktorý je spoluautorom štúdie o vyčerpaní pôdy z roku 2015. „K zmenám dochádza pomaly, niekedy ide až o dve či tri generácie, aby tieto zmeny boli viditeľné, a preto tento problém ostáva nepovšimnutý.“

Vďaka modernej kombinácii intenzívneho obrábania, nedostatku krycích plodín, syntetických hnojív a pesticídov, sa poľnohospodárska pôda zbavila živín, minerálov a mikróbov, ktoré podporujú zdravý život rastlín. Nadmerné využívanie fosfátov môže obmedziť napríklad dostupnosť železa, zinku a medi pre plodiny.

Život v miernom pásme a nedostatok ovocia a zeleniny v zime, nás núti dovážať ovocie a zeleninu z ďalekých tropických krajín. Predstavte si ale, aký kus cesty tieto potraviny musia prejsť, aby sa dostali až k nám. Preto sa musia tieto potraviny zbierať nezrelé a ošetriť pred cestou postrekmi proti plesniam, aby k nám na pult obchodov prišli krásne vyzerajúce. Avšak, z takejto nedozretej a chemicky ošetrenej zeleniny a ovocia, má naše telo viac škody ako úžitku. Obsah minerálnych látok je omnoho nižší v nedozretom ako v dozretom ovocí, čo dokazujú aj mnohé štúdie. Napríklad, o polovicu nižšie hodnoty železa v nedozretom banáne, či viac ako dvojnásobné množstvo niklu v dozretom avokáde. (Plant Product Research Journal Vol. 11 2007: pp. 15-18, Comparison Of Mineral Content Of Some Ripe And Unripe Fruits In Nigeria).

Ako si zabezpečiť dostatok minerálov pre vaše telo?

Ideálne je dopĺňať si prísun minerálov v rámci zdravého stravovania aj doplnkami výživy, ktoré obsahujú minerály. Aj naše Ži Polyfenoly obsahujú mimo iných významných latok aj množstvo minerálov:

Vápnik

Vápnik je najrozšírenejším minerálom v tele a je nevyhnutný pre množstvo životne dôležitých funkcií. Telo potrebuje dostatočné množsvo vápnika v potrave na rozvoj a udržiavanie zdravých kostí a zubov. Celých 99% vápnika je v kostiach.

V kostiach však nie je vápnik uložený trvale. Jeho zachytenie v kostiach sa mení podľa zaťaženia kostí a celkového zdravotného stavu. Pre rôzne biochemické reakcie je používaný čiastočne aj vápnik, ktorý sa uvoľní z kostí, a do nich sa zase ukladá vápnik z prijatej potravy. Ak teda prijímame potravou málo vápnika, uvoľňuje sa z kostí vápnika niekedy také množstvo, že prispieva k vápenateniu ciev a môže sa ukladať, kde nemá.

Vápnik pomáha tiež svalom relaxovať a sťahovať sa, je dôležitý pri fungovaní nervov, zrážaní krvi, regulácii krvného tlaku a správnom fungovaní imunitného systému.

Nedostatok vápnika môže spôsobiť mäknutie a rednutie kostí, a to najmä u detí. U dospelých vyvoláva nedostatok vápnika osteomaláciu, pre ktorú sú príznačné bolesti kostí, svalové kŕče a poškodená chrbtica. Tiež parodontóza, zubné kazy, uvoľňovanie zubov a ďalšie podobné ochorenia zubov môžu byť dôsledkom nedostatku vápnika.

Denný prísun tohoto minerálu by mal byť v rozmedzí 0,8 – 2g. ŽI Polyfenoly obsahujú 8094,8 μg/ Kg

Draslík

Draslík je tretím najviac zastúpeným minerálom v ľudskom tele. Dôležitosť draslíka pre naše zdravie je často podceňovaná. Tento minerál patrí medzi takzvané elektrolyty, pretože sa ľahko rozpúšťa vo vode a vytvára kladne nabité ióny. Vďaka tomu umožňuje vedenie elektrickej energie, čo je pre rad procesov prebiehajúcich v ľudskom organizme veľmi dôležité. Pomáha regulovať hladinu vody v tele, podieľa sa na prenose nervových vzruchov, reguluje svalové kontrakcie, podporuje trávenie a posilňuje energetickú hladinu.

Draslík pomáha znižovať krvný tlak, chráni pred cievnou mozgovou príhodou, pomáha v prevencii osteoporózy – ochorenie charakterizované rednutím kostí. Draslík tiež pomáha v prevencii obličkových kameňov a bráni zadržiavaniu vody v tele.

Pri nedostatku draslíka na sebe môžeme pozorovať bolesti hlavy, ospalosť, slabosť, nemožnosť kvalitného spánku, zlú koncentráciu alebo svalové kŕče, nepravidelný srdcový rytmus, či zvýšený krvný tlak.

Denný prísun tohoto minerálu by mal byť v rozmedzí 2 – 5,9g, pričom, napríklad príklad tehotné, dojčiace ženy či športovci sú práve tou skupinou ľudí, ktorí potrebujú dostať do tela viac draslíka. ŽI Polyfenoly obsahujú 9930,1 μg/ Kg.

Horčík

Horčík je kľúčovým minerálom v tele. Má druhé miesto najčastejšie zastúpených minerálov vnútri buniek (po draslíku). Zohráva kľúčovú úlohu vo viac ako 300 enzymatických reakciách v ľudskom metabolizme. Bez neho by nevznikala energia, nebol by teda ani pohyb a život.

Horčík tiež pomáha udržiavať normálnu funkciu nervov a svalov, bez horčíka sa svaly dostatočne nerelaxujú a objavujú sa kŕče. Má významný vplyv aj na srdcový cyklus, udržuje stabilný rytmus a niektoré vedecké poznatky ukazujú, že horčík pôsobí priaznivo aj v prevencii a liečby srdcových chorôb.

Ak v noci trpíte svalovými kŕčmi v lýtkach, môže to byť signál, že vaše telo nemá dostatok horčíka. Takisto, môže byť na vine nedostatok horčíka, ak v noci horšie zaspávate a ráno sa cítite unavený.

Doporučená denná dávka horčíku je 300-450 mg. ŽI Polyfenoly obsahujú 1825,3 μg/ Kg.

Železo

Železo sa nachádza v červených krvinkách a viaže na seba kyslík. Bez železa nedostane telo potrebné množstvo kyslíka a bez kyslíka, ako vieme, telo dlho nevydrží. Ak je teda železa málo, dochádza k nedostatočnému okysličeniu tela a anémii.

Podľa správy Svetovej zdravotníckej organizácie, je nedostatok železa na 9. mieste najrizikovejších ochorení sveta. Nedostatkom železa u nás trpí až pätina žien. Nedostatok železa tiež spomaľuje funkciu štítnej žľazy. Tým sa pozastavuje jej vplyv na metabolizmus a oslabuje sa imunita tela. Denná potreba železa je 10 mg pre mužov a 15 mg pre ženy. ŽI Polyfenoly obsahujú 144,98 μg/ Kg.

Meď

Meď patrí k prvkom, o ktorých uvažujeme skôr v súvislosti s drôtmi a vedením elektrického prúdu, ale hrá tiež dôležitú úlohu v našom organizme. Meď je ďalším prvkom, ktorý sa podieľa na tvorbe krvi.

Ďalej sa podieľa na stavbe kostí, činnosti centrálneho nervového systému. Je súčasťou kolagénu, bielkoviny, ktorá je dôležitou časťou kože, kostí a spojivových tkanív. Tiež hrá dôležitú úlohu pri stavbe kostrového aparátu a podieľa sa na tvorbe farbiva v koži – melanínu. Ďalej sa napríklad uvádzajú jej protizápalové účinky či podiel na zmierňovaní kŕčov. Pri nedostatku medi môže dôjsť k chudokrvnosti, zhoršeniu duševného vývoja, či ku zhoršeniu využitia cukrov v našom tele. ŽI Polyfenoly obsahujú 30,35 μg/ Kg.

Doporučená denná dávka je 800 – 1300 mcg.

Sodík

Sodík je najdôležitejšou minerálnou látkou tekutín v mimobunkovom priestore. Reguluje množstvo vody vo vnútri bunky, ale predovšetkým v jej okolí. Umožňuje kyslíku a živinám prechádzať bunkovými stenami tam aj späť, je nevyhnutný pre správnu funkciu svalov a nervov. Podporuje činnosť obličiek a zvyšuje rozpustnosť vápnika, čím znižuje riziko tvorby obličkových kameňov. Nedostatok spôsobuje slabosť, únavu, vyčerpanie organizmu a kŕče v svaloch. ŽI Polyfenoly obsahujú 51,77 μg/ Kg.

Doporučená denná dávka je 1000 – 2300 mg.

Zinok

Zinok je nevyhnutný hlavne pre správnu funkciu obranného systému organizmu. Ak začnete užívať zvýšené dávky zinku do 24 hodín od začiatku symptómov nachladnutia, príznaky choroby budú menej výrazné a menej závažné.

Zinok zohráva tiež dôležitú úlohu pri delení a raste buniek, hojení rán a rozklade cukrov a podporuje rast vlasov. Zinok je potrebný aj pre vaše zmysly – chuť a vôňu. Jeden z enzýmov rozhodujúcich pre správnu chuť a vôňu, je závisí od zinku, nedostatok zinku môže znížiť vašu schopnosť cítiť chuť a vôňu. ŽI Polyfenoly obsahujú 25,32 μg/ Kg.

Doporučená denná dávka je 8-11 mg.

Selén

Ďalším dôležitým minerálom pre vašu imunitu je selén. Tento silný antioxidant chráni telo pred poškodením spôsobeným voľnými radikálmi a pomáha chrániť vaše telo pred chronickými stavmi ako sú srdcové choroby a rakovina.

Stravou bohatou na selén sa môže predísť mentálnemu úpadku a zlepšiť stratu pamäti u ľudí s Alzheimerovou chorobou. ŽI Polyfenoly obsahujú 1,9 μg/ Kg.

Doporučená denná dávka je 200 – 800 mg.

Ako chemizácia potravín ovplyvňuje konzumáciu minerálov? V dôsledku chemizácie poľnohospodárstva a dovozových potravín, ktoré sú vypestované tisícky kilometrov od nášho domova, sa mikroprvky vytratili z potravín. Preto je dôležité, aby sme telu dodávali potrebné minerály vo forme suplementov. Naše ŽI Polyfenoly obsahujú mikroprvky vyššie uvedených minerálov a o denný prísun, sa postarajú za vás.